Vi gillar gamla maskiner, de är vackra och ofta rätt enkla maskinellt. Sedan är det förstås inte ekonomiskt att köpa nya moderna maskiner till en så liten gård, och vi vill gärna klara av det mesta på egen hand. Och än så länge, peppar peppar...
VOLVO BM BOXER 350
Vår allt-i-allo är en Volvo BM Boxer 350 från 1966.
Boxer är en tvåhjulsdriven traktor som under åren 1959-1967 tillverkades i 28 039 exemplar av AB Bolinder-Munktell. Den blev den mest tillverkade traktorn i BM:s historia.
Boxern har en mycket bränslesnål trecylindrig dieselmotor på cirka femtiofem hästkrafter. Den blev ett mycket uppskattat arbetsredskap som både fick uppfylla jord- och skogsbrukets behov i Sverige. Transmissionen är en växellåda med fem växlar och back samt hög- och lågväxel. Totalt tio växlar framåt och två bakåt. Boxern har även differentialspärr.
Boxer har kombinerade oberoende / drivhjulsberoende kraftuttag, vilket gör den väl anpassad att dra till exempel en treskärig plog eller en bogserad skördetröska. Traktorn gick även att få med hitchkrok. Tillsammans gjorde alla dessa saker att traktorn var väldigt modern för sin tid när den kom ut på marknaden.
Modellnumret 350 kommer från antalet cylindrar (3) kombinerat med den ungefärliga toppeffekten (50).
VOLVO BM G612 TRAKTORGRÄVARE
Ibland behöver vi gräva också, och då har vi stor nytta av vår Volvo BM G612 från 1967.
G612 var på den tiden en maskin med stor kapacitet för alla slags grävningsarbeten för lastning av lösa massor samt för planering och igenfyllning eller grävning.
Maskinen byggdes på transporttraktor 675 som härstammade från Boxer 350 och hjullastare LM 218. Grävaggregatet tillverkades av Vaggeryds och lastaggregatet av Tranås. Övrig tillverkning och slutmontering av G612 gjordes i Bolinder-Munktells fabrik i Arvika.
På vår traktorgrävare är aggregatet utbytt till Hymas. Precis som våra andra två veteraner är traktorgrävaren kanske inte så bildskön, men oj så stark och pålitlig!
VOLVO BM BUSTER 400 SKOGSTRAKTOR
I skogen funkar det fint att ta hjälp av vår Volvo BM Buster 400 skogstraktor från 1965, med kran på taket och en matchande rostig skogsvagn. Den är avsevärt starkare än den ser ut, men det är klart att lite rostig är den allt både här och där.
Buster 400 presenterades 1964, med Perkins D 913-motor. Tillverkningen av avslutades redan under 1969 då den ersattes av BM Volvo T430.
För oss är Bustern en värdefull hjälp när vi ska ta ut stockar från de delar av markerna som är otillgängliga, och när vi vill spara så långa längder att kraften i den mer moderna 6-hjulingen inte räcker till. Och med kranen på taket kan vi lyfta in stockarna direkt intill sågverket, där de får torka till antingen före eller efter sågningen.